Mówcy motywacyjni, często wyśmiewanie w internecie, zdecydowanie dzielą się na tych, którzy wiedzą, na czym powinna polegać ich praca i wykonują ją sumiennie i na tych, którzy nie tylko nie mają pojęcia, jak mogą pomóc innym osobom, ale także sprzedają oczywistości jako wiedzę objawioną. W naszym najlepszym interesie jest oczywiście to, abyśmy trafili na tego pierwszego, a to wcale nie jest łatwe.
Dziś mówcą motywacyjnym może zostać każdy i każdy może odnieść w tej materii sukces. Jesteśmy podatni na wpływy, zwłaszcza jeśli właśnie tego obecnie szukamy. Mówca motywacyjny wpływa na nas bowiem, za to mu płacimy i tego od niego wymagamy. Bardzo często jednak nasze emocje i nastrój towarzyszący spotkaniu sprawia, że wykładane nam oczywistości bierzemy za nową wiedzę, której nam brakowało. Nie jest sztuką powiedzieć nam, że musimy wziąć los w swoje ręce, sztuką jest natomiast wytłumaczenie nam krok po kroku, jak możemy to zrobić, a właśnie to powinien robić dobry mówca motywacyjny.
Mówca motywacyjny powinien w pierwszej kolejności dostosować nasze spotkania pod nas. A to oznacza, że nie może mieć dla nas przygotowanego gotowca, według którego będzie nas prowadził. Może być to dla nas cenny punkt wyjścia, ale dobrego mówcę możemy poznać właśnie po tym, jak elastyczny jest. Często dotyczy to też trenerów personalnych, których nie obchodzą potrzeby podopiecznego, tylko realizowanie zazwyczaj sprawdzającego się plany treningowego. Pamiętaj, że to Ty wynajmujesz mówcę i masz prawo oczekiwać, żeby pomógł Ci rozwiązać problemy, z którymi do niego przyszedłeś.
Nie oceniaj mówcy motywacyjnego po jego reklamie. Po pierwsze, nie jest wcale powiedziane, że napisał ją sobie sam. Po drugie reklama to swego rodzaju demo. Ma w pierwszej kolejności zachęcić Cię do zapłacenia i nie musi odzwierciedlać prawdziwych umiejętności mówcy. Zanim zdecydujesz się na sesję z kimś, poczytaj o tej osobie w internecie, przejrzyj jego social media i zwróć uwagę na opinie o nie, którymi wymieniają się inni użytkownicy. Jeśli nie są one zbyt dobre, to najlepszy znak, że dany mówca ma świetną reklamę, z którą kryją się tylko puste frazesy i gotowiec do przerobienia z klientami.