W niedawnym rankingu najlepszych agencji SEO w Polsce w Rating Captain pierwsze miejsce przyznano agencji SEOSEM24 – opinie klientów były jednym z kluczowych kryteriów. Klienci przyznawali, że firma dobrze zna się na pozycjonowaniu i – co ciekawe – nie tylko pod kątem popularnego Google. Dlatego poprosiliśmy ekspertów z SEOSEM24 o przybliżenie nam tematyki optymalizacji treści internetowych pod kątem poszczególnych wyszukiwarek.
Jakie są rodzaje optymalizacji pod kątem wyszukiwarek?
Możemy podzielić taktyki SEO na trzy kategorie:
- pozycjonowanie on-site – zadbanie o wewnętrzną spójność, strukturę, frazy kluczowe, linkowanie wewnętrzne i treści,
- SEO off-site – wszystkie strategie SEO poza stroną mają miejsce poza Twoją witryną – głównie linkowanie zewnętrzne z wiarygodnych, silnych domen,
- pozycjonowanie techniczne – jakość kodu, szybkość ładowania strony itp.
Zarówno SEO on-site, off-site oraz techniczne mają na celu uczynienie Twojej witryny bardziej przyjazną i godną zaufania dla użytkowników i algorytmów wyszukiwarek. Gdy roboty wyszukiwarek widzą, jak przyjazna jest Twoja witryna, zwiększa to szanse, że Twoja witryna będzie dobrze pozycjonowana w różnych wyszukiwaniach.
Techniczne wyjaśnienie działania SEO
Wyszukiwarki stosują zautomatyzowane roboty zbierają wszelkiego rodzaju informacje o Twojej witrynie i stronach, które ją tworzą. Dzięki temu mogą łatwo określić, kiedy wyświetlać wyszukiwarce stronę w Twojej witrynie. Zbierają takie rzeczy jak szybkość strony, tagi tytułowe, sygnały społecznościowe, linki wewnętrzne, linki zwrotne i tak dalej. Z ponad 200 czynnikami rankingowymi używanymi przez Google w ich algorytmie, jest wiele rzeczy do rozważenia i działań, które można podjąć, aby spróbować zoptymalizować stronę internetową. Istnieją czynniki rankingowe zarówno na stronie, jak i poza nią, które określają, jak dobrze Twoja witryna jest zoptymalizowana, a zatem jak dobrze się zajmuje. Należy pamiętać, że te boty są zautomatyzowanymi programami komputerowymi, a nie prawdziwymi ludźmi. Jak możesz sobie wyobrazić, oznacza to, że mają pewne ograniczenia. Nie są w stanie wejść na stronę WWW, jak robi to człowiek. Nie oglądają zdjęć ani nie są w stanie zachwycić się filmem. Jedyne, co robią to indeksują treści na podstawie algorytmów. Dlatego to właśnie z nie należy się „wstrzelić” stosując SEO.
Jak działa SEO dla wyszukiwarek?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest pochodną od działania samych wyszukiwarek — firmy zajmujące się wyszukiwarkami opracowują czynniki rankingowe i wykorzystują te czynniki do określenia odpowiedniej treści do wyszukiwania. Jednak zanim wyszukiwarka będzie mogła określić najbardziej odpowiednią treść, musi ją przeszukać i zindeksować. Wyszukiwarki używają indeksowania do odkrywania i ponownego odkrywania nowych i istniejących stron w sieci. Roboty indeksujące używają linków do odkrywania i ponownego odkrywania treści, dlatego linki wewnętrzne i zwrotne mają kluczowe znaczenie dla SEO. Wyszukiwarki wykorzystują indeksowanie do przechowywania treści z sieci, a następnie dostarczają je za pośrednictwem wyników wyszukiwania. Indeksowanie odbywa się po indeksowaniu. Większość stron wchodzi do indeksu wyszukiwarki, ale strony spamerskie, zablokowane lub zduplikowane rzadko są indeksowane.
Po przeszukaniu i indeksowaniu wyszukiwarka przeanalizuje strony pod kątem ich czynników rankingowych, takich jak:
- prędkość działania,
- profil linków zwrotnych,
- użytych fraz kluczowych,
- przyjazności względem dla urządzeń mobilnych,
- i wielu innych.
Co ważne, wyszukiwarki nie publikują swoich czynników rankingowych. Można jednak pewne mechanizmy odgadnąć za pomocą narzędzi, np. Google Trends czy Google Analytics.
Jak wybrać właściwe słowa kluczowe?
Oto krótkie wprowadzenie do znajdowania najlepszych słów kluczowych dla SEO.
- Nie zaczynaj tak naprawdę od słów kluczowych. Zauważ, że przed tym, że jesteś SEO-WCEM czy marketingowcem, po prostu jesteś człowiekiem. Tak jak Twoi odbiorcy i klienci. Dowiedz się o nich więcej. Zanim zagłębisz się w narzędzia i arkusze kalkulacyjne, postaraj się zdobyć prawdziwą empatię i zrozumienie dla klientów, którym obsługujesz, oraz perspektyw, jakie mają.
- Zbuduj listę początkowych słów kluczowych. Korzystając z tego, co zyskałeś w pierwszym kroku, oraz z tego, co wiesz o tym, gdzie przecinają się potrzeby Twoich klientów i rozwiązania Twojej firmy, przeprowadź burzę mózgów na wstępną listę słów i wyrażeń, które skutecznie opisują Twoją podstawową ofertę.
- Zbierz aktualne dane słów kluczowych (jeśli Twoja witryna już istnieje). Wygeneruj listę tego, co obecnie (i prawie) przyciąga ruch do Twojej witryny. Oto kilka narzędzi do rankingu słów kluczowych, które mogą pomóc w tej fazie: Google Analytics, Google Trends, Ahrefs, SEMrush.
- Rozwiń listę, za pomocą różnych narzędzi słów kluczowych, utworzoną na podstawie kroków 1-3, szukając nowych grup słów kluczowych, synonimów, typowych modyfikatorów i długich permutacji.
- Grupuj terminy według intencji wyszukiwania. Kategoryzuj słowa kluczowe w sposób prosty i użyteczny dla Ciebie i każdej innej osoby, która może je przeglądać. Można to zrobić według typu odbiorców, tematu, fazy ścieżki lub w dowolny inny sposób, który ma dla Ciebie sens.
- Mapuj słowa kluczowe na treść. Wybierz 1-4 główne słowa kluczowe do kierowania na każdą stronę w oparciu o staranną równowagę między trudnością słowa kluczowego, trafnością i liczbą wyszukiwań (uwzględniając udział w organicznych kliknięciach). Po ich ustaleniu znajdź powiązane semantycznie i długie terminy modyfikujące, które pomogą wesprzeć podstawowe słowa kluczowe.
- Zrób to jeszcze raz. Po wdrożeniu strategii słów kluczowych Google miał czas na reakcję, a Ty byłeś w stanie zebrać wystarczającą, kolejną ilość danych, by powtórzyć cały proces. Nie bez powodu nazywają to stałą optymalizacją pod kątem wyszukiwarek.
Jak używać słów kluczowych do optymalizacji witryny?
Podobnie jak wybieranie słów kluczowych, istotna jest też skuteczna optymalizacja witryny pod kątem słów kluczowych. Oto kilka wskazówek na początek.
- adresy URL rzadko się zmieniają, są bardzo widoczne i opisują całą stronę. Z tych powodów Google przywiązuje pewną wagę do tego, co mówią,
- tagi tytułowe wpływają na rankingi i współczynnik klikalności (CTR), a jeśli są napisane skutecznie, słowa kluczowe mogą pomóc w obu przypadkach,
- w przeciwieństwie do tagów tytułowych, opisy meta nie wpływają na rankingi w Google. Jednak uwzględnienie ich może zwiększyć CTR,
- najbardziej widoczne treści – zadaniem Google jest zrozumienie treści w taki sposób, w jaki my to robimy. Znacznik H1 na górze strony przyciąga znacznie więcej uwagi niż treść szablonu na dole. Niezależnie od tego, czy jest to tag nagłówka, wczesna kopia treści, czy pogrubiona fraza, najbardziej widoczna treść ma zazwyczaj największy wpływ na SEO,
- uwzględnienie słów kluczowych w tekście kotwicy linków prowadzących do Twojej strony pomaga pokazać Google, o czym jest Twoja strona. Podobnie, tekst znajdujący się w pobliżu kotwicy, który wskazuje na Twoją stronę, ma również znaczenie dla Google i, w mniejszym stopniu, jest używany do opisu strony docelowej,
- zamiast pozwalać telefonowi na nadawanie obrazowi lub wideo domyślnej nazwy, która zwykle zawiera coś losowego i bezsensownego, nadaj mu opisową nazwę za pomocą odpowiedniego słowa kluczowego,
- tagi alt nie tylko sprawiają, że witryna jest bardziej przyjazna dla odbiorców niedowidzących, ale także dają Google lepsze wyobrażenie o Twoim zdjęciu. W razie potrzeby dodaj słowa kluczowe,
- atrybuty tytułów obrazów: tytuły obrazów nie działają we wszystkich przeglądarkach w ten sam sposób, dlatego Google może nie przykładać dużej wagi do tych treści. Jeśli jednak istnieje możliwość wdzięcznego dodania słów kluczowych, skorzystaj z niej,
- tagi ARIA są podobne do atrybutów alt, ponieważ pomagają uczynić zawartość witryny bardziej dostępną dla osób niepełnosprawnych. Możesz używać tagów ARIA w niektórych rodzajach zawartości dynamicznej, zawartości interaktywnej, obrazach tła i nie tylko,
- napisy i/lub transkrypcje filmów wideo – niektóre filmy zawierają niezwykle trafne słowa kluczowe, ale Google nie ma pojęcia. Upewnij się, że to, co usłyszysz i zobaczysz, zostanie uwzględnione w indeksowanych podpisach kodowanych lub transkrypcji,
- znacznik schematu – Schemat pomaga dodać kontekst do treści. W stosownych przypadkach oznacz słowa kluczowe za pomocą najbardziej odpowiednich właściwości schematu, aby usunąć część zgadywania Google.
Optymalizacja pod kątem innych wyszukiwarek – SEOSEM24 radzi
Najlepiej rozpracowane przez SEO-wców jest oczywiście Google, ale istnieją także inne warte uwagi wyszukiwarki, z których korzysta niemała część globu. Specjaliści, wyróżnnieni jako najlepsza agencja SEO w Polsce – SEOSEM24 na co dzień zajmują się także optymalizacją treści swoich klientów pod algorytmy Bing, Yandex czy DuckDuckGo.
Bing
W każdej dyskusji na temat SEO nie da się uniknąć wzmianki o Google. Jednak branżowy gigant nie jest jedyną wyszukiwarką, która może kierować ruch do Twojej witryny. Możesz ustawić Google SEO jako swój główny cel, ale nie powinno to być jedyne w Twoim zestawie narzędzi marketingowych. Udział w rynku globalnym poniżej 10% nie wydaje się dużo, ale przekłada się na miliony użytkowników. Bing obsługuje 1/3 wyszukiwań w Stanach Zjednoczonych, licząc wyszukiwania bezpośrednie i te wykonywane przez Yahoo! lub AOL – serwisy te korzystają z silnika Bing. A od sierpnia 2020 r. Bing kontroluje ponad 13% amerykańskiego rynku wyszukiwarek na komputery stacjonarne.
Czym Bing różni się od Google – i dlaczego ma to znaczenie?
Są pewne rzeczy, które Bing robi lepiej niż Google. Na przykład wyszukiwanie obrazów za pomocą Bing jest preferowane ze względu na wyższą jakość wyników. Możesz wyszukiwać różne układy i wyświetlać informacje o licencji dla każdego obrazu bez konieczności zastanawiania się, gdzie szukać. Bing był również pionierem nieskończonego przewijania wyników wyszukiwania grafiki, chociaż nie jest już jedyny – Google oferuje teraz również tę funkcję. Wyszukiwanie wideo jest również bardziej bezproblemowe dzięki Bing, mimo że YouTube jest przewodnią marką Google. Gdy szukasz filmu w Bing, wyniki pojawiają się w postaci siatki miniatur. Następnie możesz oglądać filmy bez opuszczania SERP. To, co prawdopodobnie jest największą różnicą między Bing, a Google jest ich wpływ na szybko rozwijającą się podsekcję wyszukiwania online – wykonywanie za pomocą urządzeń wspomaganych głosem. Szacuje się, że w 2017 roku z jednego z tych urządzeń korzystało około 35 milionów Amerykanów co najmniej raz w miesiącu. Spośród tych milionów ponad 70% stanowili użytkownicy Amazon Echo – a Alexa Amazon jest obsługiwana przez Bing.
Yandex
Rosyjskie SEO to bardzo ciekawy temat, ponieważ Google nie jest wyszukiwarką numer 1 w Rosji. Q tym kraju tron należy do Yandex. Ostatnio wprowadzono w nim ogromne zmiany w algorytmie, mniej skupiając się na linkach, a bardziej na zachowaniu i autorytecie użytkownika. Wykonując SEO dla Yandex, powinieneś wyraźnie określić swój region. W Rosji ludzie zazwyczaj promują swoje strony dla dużych miast, takich jak Moskwa czy Sankt Petersburg. Ponieważ kraj jest bardzo duży, nie jest łatwo znaleźć biznes obejmujący jednocześnie Moskwę i Władywostok. Odległość między tymi dwoma miastami to ponad 9000 km. Dlaczego region jest tak ważny? W Google osoby z tego samego kraju widzą te same wyniki wyszukiwania dla jednego słowa kluczowego, z wyjątkiem lokalnych wpisów, płatnych wyników itp. Korzystając z Yandex, ludzie z różnych miast widzą różne wyniki wyszukiwania. Oznacza to, że jeśli użyjesz słowa kluczowego, chociażby „раскрутка сайта” („promocja strony”), zobaczysz różne wyniki, jeśli będziesz szukać z Moskwy i jeśli szukasz z Sankt Petersburga. Jedną z najważniejszych różnic między Google a Yandex jest to, że w Google nowe strony w SERP pojawiają się lub znikają w czasie rzeczywistym, podczas gdy Yandex ma 3 rodzaje aktualizacji:
- aktualizacja linków,
- aktualizacja treści,
- aktualizacja czynników zachowania.
Bardzo często Twoja witryna automatycznie spadnie lub wzrośnie w wynikach wyszukiwania po przeprowadzeniu jednej z tych aktualizacji. Oznacza to, że jeśli przez kilka dni nie było aktualizacji, to w wynikach wyszukiwania wszystko pozostaje bez zmian.
DuckDuckGo
DuckDuckGo (DDG) różni się znacznie od innych wyszukiwarek. Po pierwsze, nie śledzi swoich użytkowników. Dlatego zapobiega tak zwanemu wyciekowi wyszukiwania, który ma miejsce podczas wyszukiwania w Google lub innych wyszukiwarkach. Prywatność jest dziś głównym problemem, a także siłą napędową rozwoju DDG. Ponadto, zdaniem jego użytkowników, DDG oferuje lepsze wrażenia w porównaniu z innymi wyszukiwarkami. Reklamy, które widzisz, są oparte na słowach kluczowych, które wpisujesz w pasku wyszukiwania. Krótko mówiąc, opiera się na tym, czego potrzebujesz tu i teraz, a nie na ciasteczkach, które podążają za Tobą w sieci. Po drugie, DDG to hybrydowa wyszukiwarka. Ten aspekt jest istotny dla tego, kto praktykuje SEO. DuckDuckGo nie jest za to niekonwencjonalne z biznesowego punktu widzenia. W rzeczywistości zarabia na tradycyjnych reklamach i marketingu afiliacyjnym, ale także w sposobie, w jaki to działa. DuckDuckGo czerpie swoje wyniki z ponad czterystu źródeł. Należą do nich setki pionowych źródeł dostarczających niszowe Instant Answers, DuckDuckBot i witryny crowd-sourced (takie jak Wikipedia, przechowywane w naszych indeksach odpowiedzi). Oczywiście mamy również bardziej tradycyjne linki w wynikach wyszukiwania, które pozyskiwane są z Bing, Yahoo i Yandex. Krótko mówiąc, DDG to mieszanka indeksowania i katalogów używanych do zwracania strony wyników. Jednak roboty indeksujące DDG, tak zwane DuckDuckBot, nie tworzą żadnego indeksu, ale mają raczej cel konserwacyjny. Zamiast tego DDG wykorzystuje ponad 400 katalogów i inne interfejsy API wyszukiwarek, aby zbudować swój indeks.